Coordinator clinica de calle CENIT

05-09-2015 09:00

Meehelpen in de straatkliniek was officieel mijn hoofdactiviteit. Ik begon als "gewone" vrijwilliger en later werd ik coordinator. Toen ik bij clinica de calle begon, was er geen programma, geen proces en geen doel... in eerste instantie niet echt motiverend, maar aan de andere kant was dat mooi de mogelijkheid om van Clinica de Calle een programma te maken dat zin heeft en haalbaar is. Vanaf nul beginnen en vier maanden later een plan hebben op papier en in praktijk... Inmiddels is het nieuwe team aangekomen dat op deze basis verder kan bouwen:

1. Coordinatie en organisatie: projectplan schrijven voor Clinica de Calle:

- Diagnose: welke gezondheidsproblemen zijn het belangrijkst in de populatie waar CENIT mee werkt? 

  • hygiene 
  • diabetes, hypertensie 
  • ongeplande zwangerschap en zwangerschap complicaties.

- Doelen: wat willen we bereiken? Met speciale aandacht voor de belangrijkste gezondheidsproblemen van de mensen op de markt, willen we:

  • werken aan preventie van gezondheidsproblemen ("geneeskunde van de toekomst")
  • de gezondheid van de populatie in het algemeen verbeteren 
  • zorgen dat ze zelf hun verantwoordelijkheid kunnen nemen, 

- Activiteiten: hoe kunnen we de gezondheidssituatie van de populatie verbeteren? Het project heeft drie "hoofdactiviteiten" omschreven, namelijk:  

  • "opleiden" van families in thema´s gerelateerd aan gezondheid 
  • verbeteren van de toegankelijkheid van gezondheidsdiensten voor de populatie door uitleg + begeleiding 
  • preventie-campagnes: luizen, wormen en vitamines

- Samenwerking: met welke gezondheids instellingen kunnen we samenwerken? Samenwerkingsovereenkomsten met 

  • twee Centro´s de Salud (landelijke overheid) 
  • twee Patronato´s (lokale overheid)
  • de organisatie Vivamos la Fiesta en Paz (lokale organisatie tegen overmatig alcoholgebruik) 
  • en dit jaar begonnen met samenwerkingsvoorstellen voor apotheken en private gezondheidsinstellingen.

- Methode/proces: hoe kunnen we de mensen echt bereiken? 

  • een introductie per associacion op de markt (+/- 100 mensen per keer) om uit te leggen wie we zijn, wat we doen, welke diensten we aanbieden en dat het gratis is.
  • individuele inschrijving met persoonlijk advies en identificatie van risicofactoren. Zonodig uitnodiging voor een basis-check op de markt met de dokters van het gezondheidscentrum. 
  • daarna 3x check-up om te zien of ze ergens hulp bij nodig hebben en zonodig begeleiding tijdens (het maken van) afspraken.

- Duurzaamheid: 

  • zelf geen gezondheidsdiensten aanbieden, maar mensen te leren hoe gezondheidsproblemen te voorkomen en ze de weg te wijzen naar bestaande instanties die gratis de diensten aanbieden die ze nodig hebben. 
  • werken met hele families (kinderen + ouders). Dat is relatief goedkoop en als de gemeenschap op den duur elkaar dingen gaat uitleggen, zal de impact en duurzaamheid toenemen. 
  • concrete eisen stellen aan toekomstige vrijwilligers wat betreft verblijfsduur, niveau van Spaans en andere kwaliteiten.

- Context: hoe past het project in de visie van CENIT? 

  • vanaf het begin steeds contact met de directie gehouden over de richting van de ontwikkeling van het project, en hun suggesties en opmerkingen gebruikt om het plan te verbeteren. .
  • overleg met coordinators van andere programma´s in CENIT om te kunnen werken met de kinderen en families, zodat er ook echt sprake is van "atención integral".

- Administratie: 

  • alle gezondheids (inschrijf)formulieren maken met behulp van informatie van de WHO en het ministerie van gezondheid van Ecuador
  • begroting van het project voor de komende vier jaar
  • een database beginnen in Google Drive, met week- maand- en jaar-roosters, verslagen van activiteiten, informatie over het project en patienten, informatie voor nieuwe vrijwilligers (profiel, rooster) en andere documenten.

2. Overig

- Uitvoering van het projectplan en verbeteringen aanbrengen met de ervaring uit de praktijk

- Samenwerking: 

  • twee-maandelijkse gezondheids-brigade organiseren en coordineren met vrijwilligers, coordinators, directie, gezondheidscentrum en families van de markt
  • intensief contact met gezondheidsinstellingen

- Nieuwe vrijwilligers:

  • invoeren van training: 5 workshops over het programma, diabetes, hypertensie, zwangerschap en communicatie
  • communicatie + introductie met nieuwe vrijwilligers die in Clinica de Calle willen komen werken.

- EHBO-cursus organiseren voor de vrijwilligers en educadores van CENIT

—————

Terug