Andalusië voor newbies: wist je dat...

10-07-2013 17:30

“Oh ja!” Wist je dat…

 

… het eerste “oh ja!”-moment was: de fietser die ik vanuit de bus vanaf het vliegveld over de snelweg zag slingeren, met een helm op?

… dat eigenlijk het tweede “oh ja!”-moment was?

… ik het moment van met backpack, handbagage én gitaar de buitenlucht van 35 graden in stappen niet heb meegeteld?

… dat dus 35 graden in de schaduw was?

… ik dat warm vond?

… ik toen nog niet wist dat het in Sevilla 52 graden kon worden (in augustus)?

… ik dat eerst ook niet geloofde?

… ik dat na het ervaren van 46 graden in juni nu wél geloof?

… meteen heb besloten om in augustus ver uit de buurt van Sevilla te blijven?

… ik iedereen aanraad hetzelfde te doen?

… de airco van de bus al op augustus afgestemd was?

… de gevoelstemperatuur in de bus daarom rond het vriespunt lag?

… je dan vurig hoopt dat jouw bushalte zich in de schaduw bevindt?

… jouw bushalte altijd in de volle zon staat?

… dat wel weer een “oh ja!” momentje oplevert: adem happen en schaduw hoppen?

                 

 

Thuis! Wist je dat…

 

… het water in mijn nieuwe onderkomen werd verwarmd met elektriciteit en niet met gasflessen?

… dat niet betekent dat je het warme water niet nog steeds “aan” moet zetten voor je gaat douchen?

… dat die eerste maandagmorgen om 8 uur ’s ochtends een volgend “oh ja!” moment was?

… “het duurt ongeveer een half uurtje” in Andalusië nog steeds betekent dat het minstens een uur duurt?

… dat zowel geldt voor het opwarmen van het water, als voor afspraken met bekenden en onbekenden, en de dienstverlening aan welk loket dan ook?

... ik me deze keer niet aan zoveel loketten heb hoeven wagen als toen ik in Cádiz woonde?

… de kassa van de supermarkt qua snelheid en efficiëntie ook een soort loket is?

… ik dus toch genoeg gelegenheid heb gehad om me aan het Spaanse levensritme aan te passen?

… hetzelfde gebruik van “vijf minuten” voor “minstens een kwartier” ook nog steeds gangbaar is?

… Spanjaarden daar ook geen probleem in zien?

… het niet lang duurt of je gaat op precies dezelfde manier tijdsaanduidingen gebruiken?

… Nederlanders daar wel een probleem in zien? :D

… het niet lang duurt of je gaat weer precies vertellen hoe lang iets duurt als je terug bent?

 

    

 

Oude gewoontes. Wist je dat…

 

… tostadas (toast) met tomate triturado (tomatenpuree) en aceite (olijfolie) nog steeds mijn lievelingsontbijt is?

… ik speciaal een zondag gereserveerd had om voor het eerst weer te gaan lievelings-ontbijten?

… toen bleek dat ze na twaalf uur geen tostadas deden?

… ik dat in Cádiz nog nooit gehoord had?

… het me niet bijstaat dat ik daar ooit voor twaalf uur heb ontbeten?

… ik tijdens mijn volgende poging de zondag erop extra veel zin had in mijn ontbijt?

… dat de man achter de bar me vroeg of ik misschien iets anders dan “tomaat” had gezegd, toen hij zag hoe beteuterd ik naar mijn tostada met plakjes tomaat keek?

… het me ongeveer een maand heeft gekost om in Sevilla tomate triturado te vinden?

… ik vanaf die dag ook zowat elke dag ben gaan ontbijten?

… ik toen ook maar meteen een versterker heb gekocht om mijn ontbijtjes mee te financieren?

… op straat spelen nog steeds even leuk is?

… ik de boom waaronder ik op plaza San Francisco speel dit jaar heb benoemd tot “Nelly's tree”?

… ik wel vergeten was dat ik mijn versterker ook weer mee terug moest nemen naar huis?

… hij maar net in mijn backpack paste, zodat-ie mee kon in het vliegtuig?

… de Spaanse juffrouw van Ryanair mijn tas niet eens te zwaar vond?

… de versterker heel is aangekomen?

… ik wel de helft van mijn kleren in de tweedehands kledingbox in Sevilla heb moeten achterlaten?

… dat ernstiger klinkt dan het is, omdat ik niet zoveel kleren heb ;)?

             

 

En ook nog dit: wist je dat…

 

… ik nu een Teaching English certificaat heb en dat dat verrassend veel werk was?

… ik daarom een maand langer ben gebleven om Cádiz, Granada en Sevillla te bezoeken?

… het erg leuk was om (bijna) iedereen daar weer eens te zien?

… ik mijn oude en nieuwe vrienden wil bedanken voor de gezelligheid?

… ik iedereen hier ook heel erg wil bedanken voor alle support, ideeën en reacties op het project tot nu toe?

… ik op 16 augustus richting Ecuador vertrek?

… het dan pas echt gaat beginnen?

… ik jullie op de hoogte houd over afscheidsfeestjes en andere belangrijke zaken?

      

Groetjes!!

—————

Terug